Główny Szlak sudecki – czternasty dzień.

14.08.2015r.

Przez Krzeszów do Bramy Lubawskiej.

Do Grzęd przyjeżdżamy pierwszym autobusem jaki wyjeżdżał z Wałbrzycha i rozpoczynamy 14 dzień wędrówki GSS.

Na szlak wychodzimy spod krzyżówki szlaków i podążamy w kierunku Góry Św. Anny (593 m). Idziemy polną drogą, by następnie wejść na leśną ścieżką, którą podchodzimy na Krzeszowskie Wzgórza. Wierzchołek góry porośnięty jest lasem świerkowym.  Poniżej szczytu, po zachodniej stronie stoi barokowa kaplica Św. Anny.

Wnętrze kaplicy utrzymane jest w stanie surowym, co daje jej niesamowity urok. Ze stoku podziwiamy imponujący widok na Krzeszów z barokową bazyliką i klasztorem, a w oddali majaczą Karkonosze z górującą Śnieżką.

Następnie schodzimy za znakami do szosy, która prowadzi do wsi. Po drodze mijamy fajne, zadaszone miejsce do odpoczynku, na które trzeba wejść po schodkach. Szałas jest nowy bo pachnie świeżością. Szosą dochodzimy do Krzeszowa.

Krzeszów jest jednym z najważniejszych na Dolnym Śląsku Sanktuariów pielgrzymkowych. Będąc w okolicy warto zatrzymać się w tej niewielkiej wsi. Zobaczymy tu jeden z najwspanialszych zabytków polskiej architektury – zespół pocysterski, na który składają się m. in. klasztor, Bazylika Mniejsza, kościół Św. Józefa z cudnymi malowidłami ściennymi, Dom Opata i piękny, historyczny cmentarz przyklasztorny. Tutejsza Droga Krzyżowa składa się z 33 stacji, które rozproszone są po całej okolicy. Byliśmy tu kilkakrotnie, a więc po zrobieniu kilku zdjęć maszerujemy asfaltem (około 1,5 km) do położonego w lesie Betlejem.

Domek na wodzie obok Betlejem.

Domek opatów na wodzie zw. Betlejem jest częścią Drogi Krzyżowej. W 1675 r stanął w tym miejscu ośmioboczny pawilon z drzewa modrzewiowego. Służył on zakonnikom jako miejsce letniego wypoczynku. Nieopodal stoi Kaplica Groty Narodzenia Pańskiego. My nasze kroki kierujemy za czerwonymi znakami i leśnym duktem idziemy obok Hubertówki (miejsce odpoczynku) i przez wąwóz Leszczynowy do Lubawki, miasteczka leżącego u podnóża Gór Kruczych.

Na chwilę zatrzymujemy się na małym rynku tuż obok ratusza. Po chwili odpoczynku ruszamy najpierw uliczkami miasteczka, później szosą do wsi Bukówka. Tu szlak skręca w prawo i już lasem podchodzimy na najwyższe wzniesienie wzgórz Bramy Lubawskiej. Zadzierna (724 m) ma strome zbocza wznoszące się nad Jeziorem Bukówka. Całe wzniesienie porasta las świerkowy. Skała na szczycie jest punktem widokowym, z którego roztacza się piękna panorama m. in. na jezioro, Lasocki Grzbiet, Śnieżkę i Kowarski Grzbiet. Pozostałe skały Zadziernej są zarośnięte. Mocno prażące słoneczko długo nam nie dało cieszyć oczy rozległymi widokami. Schodzimy leśnym szlakiem do polnej drogi, którą idziemy do wsi Paprotki.

Mijamy gospodarstwa domowe, skrzyżowanie i kolejną wieś – Starą Białkę. Przechodzimy przez Wzgórza Bramy Lubawskiej, a dokładniej trawersujemy zalesione zbocze Chełmczyka, przechodzimy przez górę Świerczynę i omijamy szczyt Rudzianki. Schodzimy do wsi Szarocin. Wycieczkę kończymy przy sklepie spożywczym pijąc zimne napoje. Idziemy około 1 km na nocleg do prywatnej kwatery.